måndag 14 juli 2008

130 p.

Den 30 Juni 1008 avslutade Elliot och Jag valpkursen som vi hade på Kvibergs Hundskola. Det har varit roligt och mycket givande att gå på valpkurs och jag rekomenderar verkligen denna skolan.

Vi hade dessa övningar
  • Tillgänglighet (att hunden alltid finns runtom ägaren lös och i koppel)
  • Gå här ( att hunden går där ägaren ber hunden att gå)
  • Kontaktövning (Ögonkontakt, hunden ska be om något genom ögonkontakt tex.)
  • Sitt
  • Sitt kvar
  • Ligg
  • Ligg kvar
  • Förbudskommando ( använder ordet NEJ)
  • Loss ( släppa taget när jag säger "loss")
  • Inkallning
  • U-sväng ( fin sväng på vänster sida - sitt- ögonkontakt, vid inkalllning)
  • Gå fint i koppel
  • Hopp
Detta var övningar vi gjorde under dessa 6 veckorna och vi blev bedömda utan att veta om det.

Sista dagen hade vi ett oförberett prov där alla hundar skulle gå genom de olika momenten och man kunde bli betygsatt från 5 till 10 på momenten var och en för sig (10 är högst, förståss). Vi blev även bedömda på Helhetsintrycket, samspelet mellan förare och hund.

Elliot fick 10 poäng på varje moment, FULL POTT! och tillsammans fick vi en femma för samspelet, vilket var det högsta man kunde få.



Och jag blev jätte förvånad och jätteglad när vi fick betygen och det fick mig att inse att Elliot är verkligen duktig.

1 kommentar:

Linda sa...

kikar in och säger hej och voff!

superfin blogg! så himla fina bilder!!!! hit kikar jag gärna in igen!

ha en fin dag!

linda & bertil